Plannen zijn er om te wijzigen

15 juli 2022 - Vigo, Spanje

Vanaf Peniche zijn we naar Figueira da Foz gevaren. Eindelijk weer eens een dag gemaakt zoals we die gepland hadden. Qua afstand dan. Niet qua weersomstandigheden. We staan eigenlijk iedere dag met een lange broek en trui (en soms zelfs nog zeilpak erbij) aan dek. Maar laten we maar niet gaan mopperen. Het is allemaal klein leed.

De volgende dag (dinsdag 12 juli) zijn we helaas niet zo ver geraakt. Er was echt geen wind (het is ook nooit goed), dus zijn we maar tot aan Aveiro gegaan. Wat een stroming daar om naar de baai te gaan! We liepen soms gewoon 10 knopen terwijl we met de motor maar heel zachtjes draaiden. We lagen er al vroeg en hebben die tijd gebruikt om wat klusjes te doen aan de boot. Een losgelaten stiksel van de buiskap naaien, een lekkend afvoertje nakijken en dat soort dingetjes. Je komt er tijdens het varen vaak niet aan toe maar het moet ook even gebeuren.

De volgende dag zijn we om 4u15 al gaan varen i.v.m. het tij. Zo konden we met redelijk stil water de baai verlaten en weer door naar Porto. Het was de bedoeling om daar even gasolie te gaan laden en dan weer door te gaan. Maar vlak voor de haven stopte de motor ermee. Wat nou weer? We hadden al een beetje een vermoeden: doordat de vorige eigenaren weinig voeren met het schip, is 1 tank vervuild. En juist uit die tank was geprobeerd de dagtank te vullen. Dus anker eronder, dagtank schoongemaakt en de vervuilde tank dichtgezet. Dat is een klus voor thuis. Filters verwisseld en we konden eindelijk diesel gaan laden. En daarna hadden we simpelweg geen zin meer om nog verder te gaan. Dus weer terug voor anker voor Porto en daar een rustige avond gehouden.

Ondertussen waren we al flink aan het rondbellen geweest waar we in de buurt toch even uit het water konden en ze ons konden helpen met de juiste onderdelen voor de schroefas. Met de noodoplossing die Peter had gemaakt (echt fantastisch maar het is een NOODoplossing) wilden we toch liever niet aan de oversteek van de Golf van Biskaje beginnen. Het kan zomaar zijn dat er niks mee gebeurt en alles het prima houdt tot Nederland maar als er wat gebeurt, is dat nooit op een moment dat het lekker uit komt. Dat bleek op vrijdag (vandaag dus) te kunnen in Ria de Vigo. En dat was ook nog te halen! Dus gisteravond lagen wij bijtijds in de haven vast voor de kraan. Vanmorgen om 9 uur zijn we uit het water gehaald en as we speak zijn de monteurs en Peter bezig met de vervanging van de binnenbus van de schroefas.

Plannen zijn dus iets gewijzigd maar geen probleem: zoals de weersvoorspelling nu is, kunnen we toch pas zondag middag op z'n vroegst aan de oversteek beginnen. Met een gerust hart.

1. Hans Cuypers:
    15 juli 2022
    Nou hopen maar dat de kosten meevallen en dat het nou een beetje mee gaat zitten. Groetjes.
  2. Wil en Marianne:
    15 juli 2022
    Succes met de definitieve reparatie en voor maandag goede wind
    Groetjes Wil & Marianne 👍👍👍🤞🤞
  3. Yvonne:
    15 juli 2022
    Het komt altijd anders dan dat je denkt en ik vind het weer hele wijze beslissingen van jullie ,een hele goede en veilige oversteek 👍👍💪🙌😘😘😘🙋‍♀️🙋‍♂️
  4. Tanja Goorsenberg:
    15 juli 2022
    Zo zie je maar dat je zelf lekker handig moet zijn, anders kom je misschien niet niet ver. Heel goed!
  5. Edwin en Agna:
    15 juli 2022
    Jeetje als er toch geen tyrap was. Goede beslissing om toch te repareren. Wens jullie een goede veilige oversteek met een gunstige wind.
  6. C&a:
    15 juli 2022
    Gerustgesteld! Zag weinig beweging op Vesselfinder. Dank bericht en goede vaart verder. Hopelijk is de reparatie succesvol!
  7. Jeanne Halters:
    16 juli 2022
    Hoop dat t goed en veilig gemaakt kan worden
    En wens jullie veilige en mooie oversteek gr jeanne
  8. Peter en Anja Bastijn:
    16 juli 2022
    Goed dat het er nu allemaal uitkomt,wat super vervelend is maar daar is deze tocht prima voor, lekker grotendeels langs de kust, komt allemaal goed met jullie kennis en ervaring , succes en goede verdere vaart, groet Peter Bastijn
  9. Albert Driessen:
    18 juli 2022
    Ik zie al een lekker stuk onderweg. Op naar een moei oversteek. Wij hebben eventueel ook nog kit, ductape en tyraps voor de hobby Bob's. 😉
  10. Netty en Jan Epping:
    19 juli 2022
    Heb heel veel bewondering voor jullie alles is prachrig wat jullie laten zien, maar er komt heel wat voor kijken, dikke knuffel van Netty XXX