We komen steeds dichter in de buurt

26 juli 2022 - Dieppe, Frankrijk

Na nog een heerlijke dag in Brest met leuke ontmoetingen met andere zeilers, een wandeling door de stad en nog wat geknutsel aan boord zijn we vrijdag middag naar Camaret terug gevaren. Heerlijk voor anker gelegen en nog even met de roeiboot naar de wal geweest. Camaret bleek een super leuk, oud dorpje met veel restaurantjes, een mooie oude haven en oude vissersschepen die niet meer gebruikt konden worden. Die avond vroeg gaan slapen want zaterdag ochtend zijn we in alle vroegte vertrokken richting Cherbourg. De reis overdag verliep goed. 's Nachts was het geen feest. De wind viel helaas weg en de golven bleven, waardoor het een onaangename tocht werd. Ook waren er veel vissersschepen onderweg die dus echt niet wijken. Dat betekende samen wakker blijven en goed opletten. Rond een uur of 10 liepen we Cherbourg binnen. Daar hebben we lekker genoten van de dag, wat boodschappen gedaan en praatjes gemaakt met buren. Gezellig tot laat zitten borrelen in de kuip om de volgende dag rond 7 uur te vertrekken.

De voorspellingen waren goed maar heftig. Tot 6 bft werd er voorspeld maar wel uit de goede richting dus we zijn er toch maar aan begonnen. De wind nam flink toe gedurende de dag en zo ook de golven. We hebben een record gehaald. We hebben 12,5 knoop gemeten met stroom tegen. We gingen als een speer. In 12,5 uur hebben we 108 mijl afgelegd, waarvan 7 uur met stroom tegen. Maar de grootste prestatie van die dag moest nog komen. De haven van Dieppe binnen varen... De golven stonden er dwars op, het waaide inmiddels zo hard dat we 2 reven in het grootzeil hadden en de rolgenua half binnen hadden gerold. De stroming was 2 knopen mee en de haven ingang is breed genoeg maar ligt om een hoekje. Er stonden veel vissers op de pier en er waren er zelfs die hun hengels weg legden en ons begonnen te filmen. Dat zegt genoeg, denk ik he. Er kwam zelfs applaus toen we veilig binnen waren. Gelukkig heb ik een super schipper aan boord en vertrouw ik blind op hem. Als hij zegt dat het goed komt, dan zal dat wel. Maar stiekem kneep ik hem toch. Het was erop of eronder. Maar we liggen in Dieppe! Veilig en wel. We zijn zelfs een nachtje extra gebleven. Morgen ochtend vertrekken we weer vroeg richting Boulogne. En zo komen we iedere keer toch echt dichterbij. Het is nu niet zo ver meer. Jammer, maar ook aan deze vakantie komt een einde.

Zojuist heb ik nog wat filmpjes geüpload. Helaas is het niet gelukt de walvissen erbij te zetten. Dat was niet te zien. En een herkansing zullen we deze reis vast niet krijgen maar we blijven filmen. Zo ook vandaag in het prachtige Dieppe. Die beelden volgen later, maar voor wie nog een mooie vakantie bestemming zoekt: het is een aanrader.

1. Hans Cuypers:
    Nou het schiet al op.
  2. Anne en Kjeld:
    26 juli 2022
    Heerlijk om zo een beetje mee te reizen!! Ik lees jullie berichten met plezier :-)
  3. Yvonne:
    26 juli 2022
    O o weer lekker spannend maar gelukkig alles oké ,ja de tijd gaat snel als het gezellig is maar ben ook weer blij als jullie terug zijn 😘😘
  4. Edwin en Agna:
    27 juli 2022
    Jeetje wat een spannend verhaal ook weer. Ik moet er niet aan denken, heb een diep respect voor de zee en dat zal denk ik zo blijven vanaf de wal. Wat een mooie herinneringen zijn jullie aan het maken met elkaar. Wens jullie een verdere veilige reis richting the Netherlands. Groetjes Agna
  5. Jeanne Halters:
    27 juli 2022
    Als ik dit lees jeetje best heftig
    Maar gelukkig goed gegaan tja wie sturen kan zeilt bij elke wind
    En dat blijkt gelukkig weer
    Nog n goede vaart en behouden thuiskomst
  6. Wil en Marianne:
    Wat spannend, mooi verhaal.🙏🏼🙏🏼
  7. Netty en Jan Epping:
    30 juli 2022
    Jeje wat spannend en wat een verhaal, die Peter van jou is echt een goeie stuurman, wat denk je van jou.... jij bent ook een kanjer, ik zou helemaal in de stress gaan, veilige reis verder!!!