Toch niet naar Thyboron

19 juni 2024 - Arendal, Noorwegen

We waren onderweg naar Thyboron, schreef ik in mijn laatste verhaal. Maar na een nacht met weinig wind en aan flink aantrekkende wind vroeg in de ochtend waren wij om 5u30 op dinsdag 18 juni dwars van Thyboron. Het waaide een goede 6 bft uit het zuidwesten. De wind stond dus niet pal op de haveningang, maar wel dusdanig dat we het niet echt veilig vonden de haven binnen te lopen. Nog even snel de nieuwe weerberichten bestudeerd en toen bleek dat het in Noorwegen eigenlijk gewoon veel mooier weer was dan in Denemarken, om nog maar te zwijgen over de voorspellingen! Toen was de keuze snel gemaakt. We varen door naar Kristiansand.

Het Skagerrak was wat onstuimig te noemen, maar met een bakstagwind is het best te doen. Dus met goede moed zijn we aan de oversteek begonnen. Flinke golven deden ons flink heen en weer schudden. Maar dichterbij de Noorse kust werd het nog erger. Er staat daar ongeveer een knoop stroom komend vanaf Zweden in de richting van de Noordzee. Dus stroom tegen de golven in. Dat maakte het nog even wat onstuimiger en de wind trok ook nog even aan. Gelukkig waren we al voorbereid en hadden we al 2 reven in het grootzeil gedaan. De laatste 2 uur waren even doorbikkelen, maar als je dan een fjord binnenvaart, dan weet je weer waar je het voor gedaan hebt. Wat een oase van rust. En hoe mooi is die Noorse kust!

We meerden af in Kristiansand om 15u30. Dus zo'n 55 uur na vertrek uit Maassluis zijn we ruim 400 mijl verder. Nu kan de vakantie echt beginnen.

's Avonds hebben we heerlijk op een terrasje in Kristiansand wat gegeten. Lekker gewandeld met de hond, dat had ze zeker wel verdiend na 3 dagen op zee en vroeg onder de wol. Allebei hebben we zo'n beetje in coma gelegen en werden vanochtend goed uitgerust weer wakker.

Dus tijd voor een nieuwe tocht. Om 10u00 voeren we weg uit Kristiansand. Met een zonnetje en weinig wind (hooguit 3 bft). We waren het fjord nog niet uit of we werden opgeroepen door de kustwacht. Er was een visser met zijn bootje vertrokken maar die was in de problemen gekomen door motorpech. En de stroming voerde hem richting de rotsen. Of wij hem konden helpen want wij waren dichtbij en de Kustwacht was nog wel even onderweg. Dus zeilen laten zakken en de visser opgezocht. We hebben hem bij de rotsen weggehouden en ondertussen kwam de Kustwacht aangescheurd. Die nam het van ons over en wij konden onze weg weer vervolgen.

Maar dat hield wel in dat we pas om 12u00 buiten het fjord waren en eigenlijk hadden we Risor op het programma staan voor vandaag. Zo'n 52 mijl te zeilen dus. Maar met zo weinig wind en al zo laat was dat dus niet meer haalbaar. Toen hebben we het nuttige maar met het aangename verenigd en zijn we tussen de "scheren" (aan de zuidoost kust van Noorwegen heten het dus geen fjorden, maar scheren) door gevaren richting het oosten. Wat is de Noorse kust mooi. Het was ook nog eens echt heel mooi weer, dus dat maakte het plaatje wel compleet. In korte broek genoten we van het uitzicht.

Nu liggen we afgemeerd op misschien wel het meest idyllische plekje waar we ooit gelegen hebben. We liggen aan een onbewoond eiland, zomaar vast aan een paar bomen. Geen idee of we hier mogen liggen, maar het is inmiddels 23u00... Als het niet had gemogen, hadden ze ons vast allang weggestuurd..

Morgen weer verder.

1. Sylvia:
    20 juni 2024
    Zo dan, never a dull moment bij jullie he! En wat mooi toch, dat je gewoon gebeld kunt worden door de kustwacht via de marifoon neem ik aan. En fijn dat je daar was! (voor de visser dan he). Fijne dag uit De Plaete.
  2. Jeanne halters:
    20 juni 2024
    Oh wat n mooie verhalen en jullie zullen echt heel veel mooie plekken zien maarals ik erook maar aan denk bij jullie op zee te moeten zijn maar jullie genieten samen en goede vaart en hopelijk mooi weer liefs jeanne
  3. Johan:
    Geniet van je verhalen.
  4. Hans Cuypers:
    Mooi om mee te maken.
  5. Peter Bastijn:
    20 juni 2024
    Geniet mee van jullie reis.
  6. Agna:
    20 juni 2024
    Wouw wat een verhaal ook weer. Met als bonus aangemeerd op een onbewoond eiland. Genieten met grote G denk ik
  7. Hans en Martine:
    20 juni 2024
    Super actie met een mooi resultaat.
  8. JenE:
    21 juni 2024