Mist, geen wind en toch je doel willen halen...

30 juni 2022 - Granada, Spanje

Vanaf Cartagena zijn we naar Aguilas gevaren. Een heel klein baaitje waar we prima voor anker konden liggen en met de rubberboot naar de wal konden. Dus 's avonds zijn we lekker aan de wal gaan eten en hebben het dorpje verkend.

De volgende ochtend alweer vroeg onderweg want er was wind beloofd. Maar helaas... De wind bleef weg. We hebben gelukkig wel de gennaker kunnen hijsen waardoor we toch nog een beetje snelheid liepen. Zelfs met z'n tweeën was het prima te doen om met de gennaker te varen. Totdat je dan wilt gijpen en eigenwijs bent en niet eerst even die gennaker weg haalt. Toen zat ie dus een paar keer rondom de rolgenua. Gelukkig konden we dat verhelpen zonder de mast in te hoeven en zonder lijnen door te halen. Na een lange dag varen kwamen we aan in de baai bij Roquetas de Mar.

De volgende dag (woensdag 29 juni) zijn we weer vroeg vertrokken, maar helaas zonder wind. Dus een heel stuk op de motor gevaren. Ineens was er ook geen zicht meer. Het was echt potdicht van de mist. We konden geen hand voor ogen zien. En de radar was vorige week al aan dek gevallen na een gevecht met een val (en de val had dat gevecht gewonnen) dus vertrouwen op de ais en je eigen zintuigen. Bij Almerimar hebben we het anker overboord gegooid en hebben we gewacht totdat de mist wat was opgetrokken. Toen dat gebeurde, zijn we weer verder gegaan maar nog steeds zonder wind. Om 20u30 waren we het zat en zijn we ergens ten anker gegaan. Zomaar een strandje, zodat we wel Beertje nog even uit konden laten. En vanmorgen weer verder om hetzelfde verhaal tegen te komen. Mist, geen wind en toch door. We willen morgen avond bij Gibraltar zijn om zaterdag de straat door te kunnen.

Gelukkig begonnen we deze dag met een dolfijnenshow. Wel 100 dolfijnen die op verschillende plekken vlakbij ons aan het jagen waren. Natuurlijk hebben we het gefilmd. Later deze week zal ik het filmpje posten. Het blijft indrukwekkend om deze dieren zo te zien.

1. Syl:
    30 juni 2022
    Gaaf om jullie reizen te lezen. En ik vroeg me idd af hoe het zou gaan met Beertje. Tof dat hij mee kan. Maar hoe doen jullie dat? Doet hij zijn behoefte op een matje aan boord of zijn jullie toch sowieso elke dag aan wal. Spits ging ook mee op lange dagtochten dus ze kunnen er wel aan wennen maar.... nou hoe dan ook. Goede reis! Vanuit ooltgensplaat x syl
  2. Peter en Ilse Verboom:
    30 juni 2022
    Hè wat leuk te zien dat je ons volgt. Beer is een ster in het lang ophouden. Soms heel fijn maar soms zouden we graag willen dat ze het gewoon aan dek zou doen. Want dat vertikt ze, dus we proberen nu echt om minimaal 1x per dag aan de wal te gaan. Maar met sommige oversteken (golf van Biskaje straks) gaat dat niet dus dan vind ik het wel zielig worden. Ik hoop maar dat ze dan toch uit nood gewoon aan dek gaat zitten. Polletje gras meenemen voor onderweg...
    X Peter en Ilse
  3. C&a:
    30 juni 2022
    Sterkte verder, straks na de Rots stuurboord uit en dan met de wind mee snel naar huis!
    Knuffel, zeker ook voor Beertje
    Paar kunstgrasmatjes misschien?
  4. Peter en Ilse Verboom:
    30 juni 2022
    Wind mee naar huis zou geweldig zijn! Ja met grasmatjes gaan we oefenen zodra we thuis zijn. Wie weet...
  5. John Noordegraaf:
    1 juli 2022
    Weer een mooi verhaal, die mist lijkt me toch behoorlijk eng,maar mischien went dat.....wij vertrekken maandag weer naar Griekenland voor drie maanden, dus mochten jullie het roer omgooien...altijd welkom...groetjes en een behouden vaart, John en Helen.
  6. HENNY torenvliet:
    3 juli 2022
    O wat griezelig die dikke mist. Gelukkig zijn er ook mooie momenten.
    Geen wind, dat is hier wel anders hoor.
    We varen lekker mee in gedachten. Behouden vaart.
    Dik en Henny
  7. Netty en Jan Epping:
    4 juli 2022
    Jeje Ilse zou wat voor mij zijn in de mist ben blij dat jullie aan elkaar gewaagd zijn, wat een belevenis allemaal liefs Netty
  8. Netty en Jan Epping:
    4 juli 2022
    Hoi Ilse, foutje ,Jeje moet jeetje zijn !!!
    Liefs Netty