Na een mooie tocht helaas met pech in de haven

9 juli 2022 - Cascais, Portugal

Vanaf Sagres zijn we naar Sines gevaren. Daar lagen we voor anker in een baai, net buiten de zeehaven. Het was een koude dag, we hebben zelfs een trui aangetrokken. De volgende ochtend bleef het nog lang mistig waardoor we pas laat vertrokken. Maar dat werd al snel goedgemaakt door een groep dolfijnen die we van verre al aan zagen komen. Wat blijft dat toch bijzonder. Omdat we 's ochtends veel later waren vertrokken dan gepland, haalden we die dag het eigenlijke doel (Cascais) niet. We zijn voor anker gegaan in de baai bij Sesimbra. Wat echt opviel was het temperatuurverschil toen de wind draaide. De aflandige wind was gewoon 10 graden warmer. Niet vreemd natuurlijk als je nagaat, dat de oceaan waar we varen op sommige plekken gewoon 5000 meter diep is.

De baai bij Sesimbra beviel goed. Lekker rustig gelegen en 's avonds lekker uit eten geweest op de boulevard.

De volgende ochtend lekker op tijd vertrokken want er was een goede wind voorspeld. Helaas bleef die uit en moesten we de motor weer veel gebruiken. En daar was het dan... Waterlekkage vanaf de schroefas. Ik kan hier een heel technisch verhaal gaan schrijven maar in het kort komt het erop neer, dat visdraad ervoor zorgde dat bepaalde onderdelen niet meer functioneerden zoals het zou moeten. We hebben besloten terug te varen naar Cascais (daar waren we al voorbij), omdat dat de makkelijkste route was zonder motorgebruik én er een haven is met een kraan voor het geval we uit het water moeten.

Gisteren dus eerst onder zeil voor anker gegaan om het grootste probleem op te lossen, zodat we vandaag met behulp van de motor de haven in konden varen. Daar liggen we nu en zijn we dus druk met de reparatie. We hopen heel hard dat het gaat lukken zonder uit het water te gaan. We houden jullie op de hoogte.