Het WK

29 juni 2024 - Hankø, Noorwegen

Op zondag kwamen de andere Nederlandse teams aan, inclusief onze boot.

Maandag was de meting. Alle boten, zeilen, masten etc. worden dan gemeten, gewogen en gecontroleerd. Daarna gingen de boten te water. Zoiets duurt vaak de hele dag dus de oefenwedstrijd stond pas voor dinsdag ingepland. Dat was een dag met veel wind maar we konden zo alvast wennen aan de zeegang en de afstand naar het wedstrijdveld vanaf de haven. De oefenwedstrijd verliep voor ons best prima.

Woensdag was de 1e wedstrijddag met 2 wedstrijden. En die verliepen allebei best goed. We werden beide keren 22e (van de 37).

Donderdag was er heel weinig wind maar toch wisten ze er nog 2 starts uit te persen. Zeilen met heel weinig wind is lastig. Opperste concentratie is vereist en iedere overbodige beweging in de boot remt af. Toch deden we het ook deze dag niet gek. We werden 20e en 21e.

Vrijdag was een dag met veel wind en hoge golven. Het was een heftige, inspannende dag. Maar ik was allang blij dat ik aan het zeilen was en niet op het startschip zat. Wat ging dat schip tekeer. Het zou me verbazen als dat niet wat kopjes en bordjes gesneuveld zijn. Er zijn ook best wat dingen stuk gegaan bij de deelnemende boten. Bij ons is het beperkt gebleven tot de helmstok verlenging. Maar toen waren de wedstrijden al voorbij. Ook deze dag werden we 20e en 21e.

Vandaag, zaterdag, zijn de wedstrijden afgelast ivm de te harde wind in combinatie met de te hoge golven. Een dagje om dus even bij te komen, helmstok te repareren en boodschappen te doen. Heerlijk.

In het klassement staan we nu op een gedeelde 21e plaats. Samen met de NED 49. Wij zijn nu de 1e Nederlanders in het klassement. Hopelijk kunnen we dat zo houden maar ik vrees ervoor. De concurrentie is sterk.

Morgen nog 2 wedstrijden en dan zit het erop. Dan gaan we ons weer buigen over de terugreis.

1. Wil & Marianne:
    Succes morgen ❤️❤️☀️
  2. Inge de groot:
    Succes morgen!!! 😘
  3. John Noordegraaf:
    29 juni 2024
    Mooi om te horen , zee benen zit niet aan onze kant , ik word al zeeziek op een schommel.....succes morgen volle kracht !
  4. C&a:
    29 juni 2024
    Goed gedaan zover, succes morgen!
  5. JenE:
    30 juni 2024
    Keep up the good work !! Succes met jullie volgende race(s). 👍
  6. Groetjes John:
    30 juni 2024
    Mooi verhaal 🥺morgen gewoon sneller gaan dan de anderen hoef je niet zo te rekenen op welke plaats je bent beland.heel veel succes gewenst!

Jouw reactie