Een nachtje door

24 juli 2016 - Dieppe, Frankrijk

Nadat onze aankomst in Alderney met schitterend vuurwerk werd gevierd en een lange onrustige nacht verder, zijn we gisterenochtend rond 8 uur vertrokken om weer wat noordelijker te gaan. De vakantie loopt immers op z'n eind. Helaas. De nacht was onrustig doordat de zeedeining precies de baai in liep en de hydrauliek leidingen die door de mast lopen maken dan een lawaai van jewelste.
We hadden de wind recht in de rug en stroom mee dus het eerste stuk ging lekker. Zelfs even 13 knopen gezien op de GPS. Later zwakte de wind erg af en hebben we af en toe de motor even moeten laten draaien om toch nog wat snelheid erin te houden. De koers lag naar Le havre maar de GPS meldde ons dat we die haven pas ergens rond middernacht zouden bereiken. Eerdere havens konden we niet in omdat we die alleen met hoogwater in en uit kunnen. Dus besloten we om een nachtje door te halen en dan maar direct een paar havens verder te gaan. Eerst zou dat Le Treport worden maar ook daar kunnen we alleen met hoogwater binnen. En laten we nou precies met laagwater aankomen. Dus werd het Dieppe. Rond 6 uur in de ochtend hadden 131 mijl achter ons gelaten en liepen we Dieppe binnen. Schitterend! Rijk aan historie en een mooie jachthaven.
Na aankomst eerst nog maar een uurtjes geslapen om vervolgens de stad te ontdekken.
Beertje was misschien nog wel het meest blij dat we er waren want hoewel ze de Magic al een jaar als toilet gebruikt heeft, doet ze nu niks aan boord. Maar het is wel een aparte hond hoor, want hoewel ze dus ruim een dag alles heeft opgehouden, aan de wal duurt het nog wel een kwartier voordat ze haar behoeften doet. Vreemd. Maar ze eet en drinkt wel gewoon. Het zeilen gaat inmiddels stukken beter met haar aan boord. Ze begint te wennen aan de geluiden. Alleen binnen zijn als de motor draait, dat vindt ze nog niks. Maar dat vind ik zelf ook niet.
Vandaag een relaxdag. Dat mag want we hebben immers een voorsprongetje nu. Morgen zullen we waarschijnlijk naar Boulogne gaan. Calais mogen we niet in. Die haven is afgesloten voor bezoekers ivm de vluchtelingen problematiek.
Ach, Boulogne is waarschijnlijk toch veel mooier.