Frankrijk alsnog gehaald!

21 juli 2016 - Cherbourg, Frankrijk

Vanochtend met het ochtendgloren vertrokken vanuit Cowes om toch nog 1 plek aan te doen wat op de eigenlijke route lag... Cherbourg. Aan de Franse kust.
Dus om 5 uur touwtjes los, zeiltjes omhoog om vervolgens zonder wind op zee te zitten. Maar dat duurde gelukkig maar even. De wind blies met een bescheiden 3-4 bft vanuit de juiste hoek dus we konden zo in 1x naar de overkant scheuren.
In t begin nog even de motor bij gehad. Ineens rook vanuit het schip. Bleek er een koelwaterslang gescheurd te zijn. Gelukkig heb ik een handige man die dat in een half uurtje had opgelost. Helaas voor hem, want toen kwam er genoeg wind om te zeilen .
Om 18:30 (lokale tijd, voor ons een uurtje verschil) liepen we de jachthaven binnen. Heel mooi, heel groot en je waant je zomaar ergens aan de zuidkust.
Onderweg nog 3 dolfijnen gezien die vlak voor en naast de boot kwamen zwemmen. Zooooo gaaf. Helaas geen foto's want ik was te laat. We gingen ook zo hard... das dan weer het nadeel van zo'n snelle boot.
Nu even de route plannen voor morgen!

1. Sjoukje en Ton:
    21 juli 2016
    Hoi Peter en Ilse.
    Leuk dat jullie toch Frankrijk aan doen en dat je zo lekker hebt gezeild.
    Ik heb geen idee van de afstand, maar als je zo hard gaat dat je dan toch de flinke dag werk hebt om over te steken.
    Vreemd je schrijft dat je om half 7 de haven binnen liep, maar net voor ik jullie mail kreeg, ongeveer 10 minuten geleden waar jullie waren en dan zaten jullie net buiten de haven en liepen een 5 knopen. Is die website een beetje traag?

Nog fijne dagen en goed zeilweer, groetjes Sjoukje en Ton
  2. Peter en Ilse Verboom:
    22 juli 2016
    Gisteren bleef de ais hangen want ik zag zelf idd ook dat we nog onderweg waren. Gebeurt vaker helaas. Maar het ging als een kogel gisteren. De oversteek is 80 mijl dus al met al niet gek met zo weinig wind.