La Rochelle, of toch niet?
5 september 2024 - A Coruña, Spanje
En zo waren we onderweg naar La Rochelle. Maar toen ik nog eens goed keek en gebeld had met de haven, bleek dat we daar alleen in konden met hoog water. Want zelfs de nieuwe haven met 4500 ligplaatsen is niet berekend op schepen met een diepgang van 2,60 meter.
Ter hoogte van La Trinité-sur-mer bleek dat we nooit op tijd zouden zijn in La Rochelle. En dan moesten we of de rest van de dag voor anker, wachten tot het weer hoog water was, of uitwijken naar een andere haven. Daar hadden we geen zin in en inmiddels was de wind gedraaid, zodat we eigenlijk heel makkelijk over konden steken naar Noord Spanje, Santander. Dus keuze was snel gemaakt en hop, daar gingen we. Richting Spanje. Dolfijnen dartelden vrolijk om de boot heen. Het waren er echt heel veel. En springen dat ze deden!
Later draaide de wind nog wat verder en konden we onze koers verleggen richting Gijon, een Spaanse plaats iets meer naar het westen. Niet veel later draaide de wind nog weer wat verder en werd onze koers A Coruña, een bekende plaats waar veel zeilers en vertrekkers elkaar ontmoeten. En bijna bij het einde van de zuidkant van de Golf van Biskaje. We zeilden in totaal 2 nachten door. 's Avonds om 19u00 op 4 september liepen we de haven van A Coruña binnen. We kregen een prima plek toegewezen.
We vierden de succesvolle oversteek in deze mooie plaats op een lokaal terrasje met wijn, bier en heerlijke tapas. Hier weten ze nog hoe het hoort qua prijzen en eten. Heerlijk gegeten voor een heel schappelijke prijs.
We wandelden nog wat door de stad en dropen al snel af richting onze kooi. We waren toch best moe. Maar wel voldaan!
Vanochtend gingen we, nadat ik nog even verse broodjes had gehaald bij de bakker, de haven uit richting Camariñas. Net buiten de haven rook ik een vreemde geur. Al snel bleek de geur van de motor af te komen die flink stond te roken. Een koelwaterprobleem.. dus motor uit, alleen was er ook geen wind waar we op verder konden. Peter kon het gelukkig op zee even provisorisch oplossen, zodat we op eigen kracht terug konden naar de haven. We legden aan op "ons" plekje en besloten vandaag maar te besteden aan herstel van de motor. Dus Peter is gaan sleutelen, ik ben gaan wassen en boodschappen gaan doen en inmiddels is de motor weer bijna in elkaar gezet.
Dat is dus de cliffhanger voor vandaag. Doet de motor het weer of niet? Wordt vervolgd.....

Ik blij jullie volgen met veel plezier!
En, natuurlijk, anders wordt het saai, kijken we nog even of het lult de motor in de fik te steken!
Dit is geen skenario voor een boek maar voor een film!
Vergeten jullie niet dat het ook bedoeld was als vakantie?
Nu we de Golf hebben gehad, kunnen we wat meer genieten en rustig verder varen.
Succes met ‘t herstel, benieuwd naar het vervolg………..
I follow you on vessel finder. I see that you have kept the San Marino flag