En weer terug in Nederland

22 juli 2023 - Hellevoetsluis, Nederland

Na het bestuderen van de weersvoorspellingen besloten we om toch de andere ochtend maar te vertrekken vanaf Helgoland. We zouden dan gunstige wind hebben om in ieder geval in 1 rak naar Vlieland te scheuren.

En die voorspelling kwam uit! Je zou het haast niet geloven, maar het was echt zo. Hoog aan de wind liepen we tussen de 8 en de 9 knopen. Het was een kalme zee en de wind was eigenlijk zelfs perfect. Als je het zou kunnen bestellen, zou dit de geplaatste order zijn. Het ging zelfs zo lekker dat we besloten om Vlieland gewoon voorbij te varen en door te varen naar Scheveningen, Maassluis of Hellevoetsluis. Even allemaal afhankelijk van de rest van de reis natuurlijk.

Tijdens de eerste nacht van woensdag op donderdag was de wind op en waren we helaas genoodzaakt de motor erbij te zetten. Donderdag was het wel mooi weer. De zon scheen en er kwam in de loop van de dag toch nog weer wat wind bij. We besloten om door te gaan tot Maassluis. Onderweg kregen we nog wel even een politiecontrole aan boord voor IJmuiden. Waarschijnlijk omdat we onder de vlag van San Marino varen. Dat vonden de agenten toch wel een beetje gek. Je bent immers toch Nederlander? Tja, dan moet Nederland het maar makkelijker en financieel aantrekkelijker maken om voor de Nederlandse vlag te kiezen... Maar alles was in orde en ze voeren al snel weer terug naar de haven en wij konden onze weg vervolgen. Wel jammer dat ze dan een grote zwarte streep op de romp van de boot achterlaten met hun super turbo rib.

Om 16u30 draaiden we Hoek van Holland binnen en om 18u00 draaiden de bruggen van Maassluis open om ons binnen te laten.

In Maassluis werden we opgewacht door de broer en schoonzus van Ilse. We zijn met z'n vieren gezellig een hapje gaan eten. Dat was een leuke thuiskomst.

Overigens is Maassluis een hele leuke, gastvrije haven om binnen te lopen. We werden heel hartelijk ontvangen en de overnachting was nog eens spotgoedkoop (jaja, we zijn en blijven Nederlanders).

De volgende ochtend, vrijdag 21 juli, zijn we om 6u00 weer gaan varen en al vroeg waren we in Hellevoetsluis. De thuishaven voor de komende weken. Hier zal de Capella eind deze week op de werf gaan om eens even lekker vertroeteld te worden. Poetsen, nieuwe antifouling, nieuwe afsluiters, het staat allemaal op het programma. En er zal gestart worden met het maken van een polyester buiskap.

Voor nu is de reis weer even voorbij. Er komen nog 2 filmpjes bij. Eén van de week in Denemarken met Ben en Tineke en één van de terugreis.

Ook het verloop op de werf zullen we bijhouden.

Voor nu willen we iedereen weer bedanken voor het meelezen, meeleven en alle reacties. Soms is de tijd dat we internet hebben maar kort, dus op alle reacties apart reageren is dan niet gemakkelijk, maar we lezen ze zeker en vinden het heel leuk om te merken dat zoveel mensen ons volgen.

1. Tanja Goorsenberg:
    22 juli 2023
    Waaauuw, die foto! En leuk verhaal natuurlijk weer. Welkom terug 😃
  2. Peter en Anja Bastijn:
    Leuk verslag👍bedankt weer.
  3. Jeanne halters:
    23 juli 2023
    Fijn jullie mooie reis hebben gehad nu weer thuis
    En varen jullie nog met t grote schip met passagiers uit de Willemstad of zo
  4. Peter en Ilse Verboom:
    23 juli 2023
    Ja dat gaat in augustus weer beginnen. Nog even een weekje vakantie
  5. Hans Cuypers:
    24 juli 2023
    Welkom terug. Mooi verhaal.
  6. Sjoukje en Ton:
    24 juli 2023
    Fijn dat jullie een leuke reis hebben gehad en nu weer heelhuids terug zijn. Bedankt dat we een beetje met jullie reis mee mochten. Hopen dat de werf geen onverwachte problemen oplevert. Tot ziens, vast een dikke knuffel.