Mallorca tot nu toe
4 december 2024 - Sa Ràpita, Spanje
Na aankomst in Alcudia zijn we met het bootje naar de wal gegaan om de buurt te verkennen. Lekker gewandeld, Beertje mee, hapje gegeten en weer lekker naar boord. De volgende dag zijn we voor anker blijven liggen om de buurt nog wat beter te verkennen, want er moest toch wel íets moois te vinden zijn daar. We hadden dat nog niet echt ontdekt. Op google maps vonden we een binnenmeer dat uitmondde in zee. Daar zijn we naar op zoek gegaan en dat hebben we ook gevonden. Dat was erg mooi. 's Avonds zijn we naar het oude stadscentrum gelopen om te zien of daar wat te beleven was. Niet echt.. Dus weer terug en we besloten de volgende dag weer verder te zeilen langs de oostkust van Mallorca.
Na een dagje motorvaren in verband met gebrek aan wind kwamen we aan bij Cala Ratjada. Een verademing. Wat was het hier mooi. Dit is wat we gemist hadden in Alcudia (niet wetende dat het hierna nog veel mooier zou worden). Een stadje met uitstraling. Gezellige terrasjes, mensen op de terrasjes, oude gebouwen, mooie rotsen en een wandelpad langs de kust. We genoten van de omgeving en het zonnetje.
De volgende ochtend zouden we op tijd verder varen, omdat we eigenlijk graag woensdag in een haven bij Palma de Mallorca wilden liggen. Er wordt veel wind voorspeld dus we zijn op zoek gegaan naar betaalbare havens. Peter ging nog even snel de hond uitlaten, maar de deining liep flink door. Ik vroeg nog of het wel verstandig was om met het bootje naar het strand te gaan, want daar breken de golven en met zo'n klein bootje kan je dan weleens een nat pak oplopen. Maar dat was geen probleem, verzekerde hij me. Het is zo jammer dat ik het niet gefilmd heb. Ik ben zelfs niet blijven kijken want ik geloofde hem. Het zou wel goedkomen. Niet dus! Hij kwam terug met een natte broek. Bij het strand was hij uit het bootje gesprongen maar werd toen door een golf omver gegooid. Dus natte broek, maar helaas ook natte telefoon. En hoewel die waterdicht zou moeten zijn, vertikte die telefoon het toch echt om aan de gang te gaan. Gelukkig was ik al een beetje voorbereid (Peter en telefoons gaan wel vaker niet zo goed samen), dus de oude telefoon werd tevoorschijn gehaald en opnieuw geïnstalleerd. Maar balen is het wel. Dus zoals jullie lezen, dat het allemaal zo goed verliep, was van korte duur. Hahaha
We zeilden langs de kust verder naar het zuiden. We kwamen langs prachtige baaien en bij Porto Cristo lieten we het anker vallen in een klein baaitje. We lagen daar tussen de rotsen in het lichtblauwe water vlakbij de haven ingang. Een schitterende locatie! Weer lekker aan de wal met de hond om de boel te verkennen. Het bleek wel minder druk te zijn dan de vorige stop en daarmee ook iets minder gezellig. Maar mooi was het zeker!
Helaas bleken de havens voor de woensdag niet zo goed te vinden. Duur!!! En inmiddels waren de voorspellingen al wat verbeterd, dus we besloten om naar het zuiden verder te varen en dan een beschutte ankerbaai op te zoeken waar we de wind van woensdag af konden wachten. Dat werd de baai bij Sa Rápita. Daar kwamen we op dinsdag 3 december aan. Mooie omgeving maar helaas aan de wal weinig te doen. Maar goed, we lagen er prima en hebben vandaag de wind mooi af kunnen wachten. Het heeft flink gewaaid dus het nieuwe anker is goed getest. En met vlag en wimpel geslaagd.
Nu is de wind weer wat gaan liggen gelukkig en kon Peter zojuist Beertje eindelijk uit gaan laten (dat natte pak wilde hij niet nog een keer oplopen en de kans dat de motor niet tegen de wind in zou komen en hij dus op Ibiza zou eindigen, wilde hij ook maar laten gaan).
Inmiddels zijn de voorspellingen voor komend weekend wel echt zo dat we toch liever in een haven liggen. Dus morgen zeilen we weer een stukje terug richting het oosten en dan hebben we voor komend weekend een plekje gereserveerd in de haven van Porto Petro. Het plan is om dan een autootje te huren om het eiland over te crossen. Zo kunnen we alvast wat vooronderzoek doen naar de leuke plaatsjes om Kerst en Oud en Nieuw te vieren.

Vanavond weer naar de Schietvereniging mis jullie nu al.
Veel reisplezier
Fijn dat wij "stiekem"mee mogen genieten. Fijne voorbereidingen voor de feestdagen.
Gisteravond waren we op de TV aan het zappen en kwamen op de Belg “dwars door de lage landen” tegen. We vielen er in toen die mannen weg gingen nadat ze bij jullie op de Zeewolf hadden geslapen. Ook erg leuk. Jammer dat we er wat laat waren en niet het hele stuk hebben gezien.
Veel plezier verder.