De eerste en tweede etappe

10 juli 2016 - Nieuwpoort, België

Ken je die mop van dat stel dat naar Brest op vakantie ging?.. Die gingen niet. Zo stond de vlag er gisteren bij. En misschien nog wel een beetje.

Gisteren vroeg van Stellendam vertrokken en eigenlijk ging het best lekker. Natuurlijk moesten we opkruisen maar ja, dat is denk ik ons lot. Wij moeten altijd alles opkruisen. Dus dat lot dragen we dan maar.
De wind trok nog even wat aan en pats! Toen brak de genua val. Dus die kwam naar beneden. Snel naar 't voordek gerend en de spinnaker val erop gezet en de genua weer gehesen. Kind kan de was doen.. het verliep weer vlotjes. Totdat de wind nog meer aantrok en we het eigenlijk wel tijd vonden om de genua weg te halen en de gewone fok er op te zetten. Dat scheelt toch weer wat vierkante meters. Zo gezegd zo gedaan. Wel iets lastiger, want de wind was best heftig en ook de zeegang nam flink toe. Maar geen zee is ons te hoog (dacht ik toen nog).
En weer lekker onderweg en pats! Spival gebroken dus ook de fok kwam naar beneden. Niet goed! Alleen op t grootzeil varen is niet fijn, daar wordt t schip erg loefgierig van. Dus waren we genoodzaakt om de dichtstbijzijnde haven in te varen en dat was Zeebrugge.
Voor Beertje niet heel vervelend, want het is gebleken dat die het zeilen onder een hoek van 40 graden en al die klapperende zeilen en schoten maar niks vindt.
Eenmaal afgemeerd in Zeebrugge verlangden we allebei naar een warme douche want de onderkoelingsverschijnselen waren niet ver weg meer. Daarna de boot lekker schoon gemaakt met zoet water. Dat is dan weer het voordeel van geen interieur hebben. Je pakt gewoon de waterslang en spuit de boel schoon.
Wel kwamen we erachter dat ook het grootzeil een reparatie nodig had. Balen want alles was al dicht. Gelukkig had de havenmeester het benodigde onderdeel.
En toen even lekker uit eten geweest bij een gezellige pizzeria. Even bijkomen.

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan om de fokkeval te repareren en de Spival te vervangen. Het grootzeil wilden we vandaag maar niet hijsen want ze gaven weer toenemende wind op. Dus die reparatie komt later wel.... Met de genua vertrokken richting Calais. Dat was dan nu het doel. En eigenlijk ging het best lekker. Zelfs Beertje vond het nu niet erg. We lagen niet te scheef. De wind waaide niet te hard.. Tot een uur of 15. Toen trok een wind weer zo aan en de golven werden weer zo hoog. Wat een schuivers en duiken en klappen maakt die boot dan. Calais was niet bezeild maar we bedachten dat we dan altijd Duinkerken binnen konden lopen. Ware het niet dat wij 2,8 m diep steken en voor Duinkerken enorm veel zandbanken liggen. Geen doen dus. Calais was inmiddels geen optie meer door de flinke wind en de opgegeven toenemende wind. Dus omgekeerd en voor de wind terug naar Nieuwpoort.

Inmiddels aangekomen in Nieuwpoort en net op tijd. T wordt donker, het gaat hard waaien dus het slechte weer zal er aan komen. Morgen blijven we hier liggen omdat er nog slechter weer voorspeld wordt. Kunnen we gelijk de hoognodige reparaties uitvoeren.

1. Dies & Truus:
    11 juli 2016
    Hopelijk gaan de reparaties voorspoedig!
    En kunnen jullie vanaf nu probleemloos verder zeilen en genieten!
    Succes!
  2. C&a:
    11 juli 2016
    Wat een pech allemaal. Touwtjes toch te heet gewassen? Succes met de reparaties, als het weer beter wordt lukt het misschien toch nog.
    Succes, we duimen!
  3. Rinus verboom:
    11 juli 2016
    dit was een wijze beslissing.hopelijk geen verlies van een goed humeur .veel plezier
  4. Renate & jan paul:
    12 juli 2016
    Niet helemaal een lekker begin. Succes met de reparaties en geniet er nog van
  5. Henk en marianne de vries:
    12 juli 2016
    Leuk om te lezen, en mee te leven zo.
    Hopelijk gaat het jullie vanaf nu voor de wind...