De derde etappe

12 juli 2016 - Ramsgate, Verenigd Koninkrijk

Gisteren in Nieuwpoort blijven liggen ivm de wind. Het stormde. Dus reparaties uitgevoerd en lekker even gewandeld. Ook wel even lekker.

Vanmorgen om half 8 nieuwpoort verlaten om richting Dover te varen. Dat was met de opgegeven windrichting de beste keuze. Maar van de windrichting en de windkracht klopte weer eens niet veel. We vertrokken met 4 bft en een zonnetje. Eigenlijk fantastisch zeilweer. Wel wat koud maar goed, je kan niet alles hebben zeg maar.
Rond een uur of 13 kwam de wind weer goed doorzetten en binnen no time hadden we weer windkracht 7. Dus tijdens het zeilen het grootzeil laten zakken. Das al niet zo'n feest en nu helemaal niet want de reparatie was wel gedaan maar we hadden niet alle onderdelen dus nu liep t niet zo soepel. Toen nog stroom en wind tegen elkaar in, nou das helemaal geen feest. Dus koers maar weer eens verlegd naar Ramsgate. Gelukkig kwamen we daar met opkomend water aan want de haven is heel ondiep. Probleem 2: in principe mogen huisdieren niet via een eigen jacht Engeland binnen. Maar ja, dit is overmacht. Gelukkig waren de harbourmasters erg lief en mocht beertje gewoon aan de wal.
Toen probleem 3: de dynamo van de hoofdmotor blijkt kapot te zijn. Er zit wel een winkel hier aan de boulevard, maar die kan 'm pas morgen middag gerepareerd hebben.
Dus nu hebben we maar besloten om Brest af te zeggen. We gaan nog wel die kant op maar hebben geen zin meer in de tijdsdruk. Het is uiteindelijk ook vakantie en daar gaan we dan ook van genieten. Jammer van het avontuur maar het geeft bij ons allebei wel veel rust dat we nu niet meer moeten haasten om er op tijd te zijn. Morgen dus nog een dagje Ramsgate en daarna zien we wel. Misschien wel oversteken naar de Franse kust. Misschien Londen. Het hangt allemaal af van de wind...
Nu eerst lekker een hapje eten op de boulevard.

1. C&a:
    12 juli 2016
    Nou, jammer dan. Maar gelukkig zijn jullie nog heel en Beertje ook. Maak er maar het beste van en ga lekker vakantie houden. De Engelsen zeggen wel, "Never change a winning horse", maar waarschijnlijk is jullie winnend paard een ander dan dat waar je eerst op gegokt had. Bovendien is Engeland nu wel een goedkoper land om vakantie te houden dan een paar weken geleden! Veel plezier.
    Groetjes,
    C&A
  2. Corrie en Andre:
    13 juli 2016
    Goede beslissing, vakantie was het doel toch?
    Nu lekker geneten weer even!